Партнери

Календар

«    Листопад 2017    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Опитування

Чи подобається вам оновлена версія сайту?

Облако тегов

earth song, анюта, в гостях у казки, вікторія, кіровоград, київ, лещенко, майдан, майданс, мистецтво, надія, пролісок, росінка, танець, форсаж, хореографія, час пік
Проголосовало: 2

Сюжетні танці

Категория: Основи народно-сценічного танцю

Сюжетні танці

Цей жанр танцювального мистецтва українського народу виник пізніше, ніж хороводи.

В сюжетних танцях засобами народної хореографії відображаються конкретні явища навколишнього життя і природи. Назва танцю визначається його змістом. Наприклад танець «Лісоруби» дістав назву тому, що сюжетом його є трудовий процес рубання лісу.

В загальній композиції танців цього, тобто у послідовності танцювальних фігур, ясно видно логічний і чіткий розвиток сюжетної лінії.

Щодо тематики сюжетні танці можна розподіляти на групи, де основною темою є:

а) праця ( «Шевчик», «Коваль», «Косарі», «Лісоруби», «Льон» );

б) народна героїка («Опришки», «Аркан», «Запорожці», «Козачата»);

в) народний побут («Катарина», «Коханочка», «Волинянка», «Горлиця»);

г) окремі явища природи і зображення виробничих знарядь селянина і дії («Гонивітер», «Зіронька», «Віз»);

д) звички птахів і тварин («Гусак», «Бичок», «Перепілка»).

Сюжетні танці художньо найдосконаліші і найрізноманітніші щодо тематики.

Хореографія сюжетних танців

Серед хороводів і сюжетних танців є однойменні твори («Шевчик», «Коваль», «Козлик», «Голубка»). Спільність їх полягає у тематичній спорідненості. Важливо відмітити і те, що в сюжетних танцях відображається, наприклад, трудовий процес майже в тій самій послідовності, яка в хороводах диктується текстом.

Відрізняються сюжетні танці від хороводів тим, що народ у своїй хореографічній творчій практиці відмовився від тексту, залишивши в деяких танцях окремі строфи, речення, слова і вигуки, які підказують зміну танцювальної фігури. Якщо в хороводах зрозуміти зміст танцю допомагає пісня, то в сюжетних танцях зміст розкривається хореографічними засобами виразності і музикою (без тексту). За останні роки створюються нові танці: «Льон» ( с.Бородяни, Київської обл. ), «Льонок», «Сплавщики», «Плотогони», «Гречка», «Каменярі», «Механізатори», «Вишивальниці», «Гончарі», «Бондарі» та ін.

Ті ж самі принципи хореографічної розробки, властиві танцям на трудові теми, лежать в основі сюжетних танців, у яких відображається народна героїка, мужність, сила і відвага народних месників («Аркан», «Опришки», «Запорожці»). Основний зміст цих танців, визначений їх назвою, розкривається пантомімічно-ілюстративними засобами, а також танцювальними рухами, властивими українській народній хореографії. Завдяки цим рухам у хореографічний малюнок вкраплюються елементи орнаменту, який ще більше підсилює національний колорит танцю.

Особливо яскрава група сюжетних танців, провідною темою яких є побут народу. Їх зміст розкривається в основному рухами та жестами, які в сукупності створюють хореографічний малюнок, що певною мірою нагадує орнамент. Цей малюнок відзначається строгою послідовністю танцювальних фігур, які розгортають перед глядачем сюжетну лінію твору. У послідовності фігур танцю «Гарненька молодичка» хореографічними засобами яскраво змальовується образ української жінки, її скромність, праця, витонченість рухів.

В танці «Горлиця» постає українська дівчин: жвава, енергійна, здатна на дотепну витівку.

В цій групі сюжетних танців трапляються і такі, які мають конкретну назву, а за характером хореографічної композиції максимально наближаються до танців побутових («Катерина» хореографічна композиція якого нагадує «Козачок»).

На ці танці крім традиційного українського національного вбрання, виконавці одягають відповідні до характеру роботи костюми («Шевчик», «Коваль», «Косарі»),використовують атрибути: люлька, топірці, сопілка, списи, шаблюки, пістолі, сумки. Це значною мірою допомагає усвідомити зміст танцю, глибше виявити його найсуттєвіші сторони.

Мелодії сюжетних танців

Мелодії сюжетних танців мають ту ж назву що і танець взагалі. Навіть тоді, коли записують мелодію того чи іншого сюжетного танцю, то називають її як і танець: «Опришки», «Аркан», «Коваль», «Віз», бо мелодії сюжетних танців - то їх органічна складова частина. Мелодії посилюють емоційну виразність танцю і визначають характер виконання. Характер мелодії відповідає змістові танцю. Вона життєствердна в «Опришках», поривчаста в «Гонивітер», лірична в «Василиха».

В ладово-інтонаційному і ритмічному відношеннях, а також щодо своєї форми мелодії сюжетних танців досить прості.

Народні сюжетні танці використані в балетах:

«Лілея» К.Данкевича;

«Лісова пісня» М.Скорульського;

«Маруся Богуславка» А.Свєшнікова;

«Бондарівна» М.Вириківського і М.Скорульського;

«Хустка Довбуша» А.Кос-Анатольського;

«Сойчине крило» » А.Кос-Анатольського.

 

"Основи народно-сценічного танцю" (конспекти лекцій) В.С.Босий
скачать dle 10.3фильмы бесплатно
Вернуться назад »
  • Автор: maxim
  • Просмотров: 5352
  • Комментариев: 0
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.