Партнери

Календар

«    Листопад 2017    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Опитування

Чи подобається вам оновлена версія сайту?

Облако тегов

earth song, анюта, в гостях у казки, вікторія, кіровоград, київ, лещенко, майдан, майданс, мистецтво, надія, пролісок, росінка, танець, форсаж, хореографія, час пік

Український народно-сценічний танець. ХОРОВОДИ

 

Про український народний танець в «Енеїді» Котляревського сказано так :

 

«...Бандура горлиці бринчала

Сопілка зуба затинала

А дудка грала на балках

Санжарівки на скрипці грали

Кругом дівчата танцювали

В дробушках, чоботях, в свитках ...

... В стоьжках, в намисті і в ковтках ,

Тут танцювали викрутасом

І пред Енеєм вихилясом

Під дудку били третяка.

Еней і сам так розходився,

Як на аркані жеребець

Що трохи не увередився

Пішовши з Гандзею в танець.

В обох підківки забряжчали

Жінки від танців задрижали

Вистрибовавши гоцака...

Тут інші журавля скакали

А хто от дудочки потів».

 

А ось як сказано про український танець у Шевченка :

«...- Добре! Добре! Ну до танців,

до танців, кобзарю!-

Сліпий вшкварив! Навприсідки

Пішли по базару.

Земля гнеться. – Нумо, Гонто!

- Нум, брате Максиме!

Ушкваримо, мій голубе,

Поки не загинем.»


Серед танців, які побутують в народі можна відзначити хороводи, метелиці, гопаки, козачки, коломийки, гуцулки, кадрилі, польки, сюжетні танці: «Коваль», «Гречка», «Льон», «Лісоруби», «Опришки», «Аркан» та багато інших.

Вивчення зібраного хореографічного та музичного матеріалу дає можливість визначити три основних жанри українських народних танців:

І – Хороводи;

ІІ – Побутові танці;

ІІІ – Сюжетні танці.

 

1.Хороводи

 

Це один з найдавніших видів народного танцювального мистецтва. Виконання хороводів повязувалось  з обрядовими діями (починаючи з язичницьких обрядових хороводів...): з традиційною зустріччю весни (весняний цикл танців); відзначенням літа (купальський цикл танців); зустріччю Нового року ( Різдвяний цикл танців).

Найпоширенішими серед них були веснянки, гаївки, танки.

За темами хороводи поділяються на три групи:

до І-ї групи  належать хороводи, в яких відображаються трудові процеси: «А ми просо сіяли», «Мак», «Шевчик», «Бондар», «Коваль» та ін;

до ІІ-ї - хороводи в яких відбито родинно-побутові відносини трудового народу: «Перепілка», «Ой гілля, гілочки», «Пташка»;

до ІІІ-ї - хороводи, в яких відбито  патріотичні почуття народу, оспівується рідна природа: «А вже весна», «Марена».

В хороводах органічно злиті поезія, музика та хореографія. Ідейний зміст хороводу розкривається в пісні. Отже текст в обрядових хороводах має першорядне значення, бо він визначає зміст танцю,  а також, хореографічний малюнок.

Тексти хороводів.

У текстах хороводів, що відтворюють трудові процеси в усій їх послідовності, славиться праця, передаються почуття, настрої і думки людини. Так у тексті хороводу «Шевчик» в кожній строфі змальовується той чи інший момент трудового процесу шевця. Чітка ж послідовність цих моментів і утворює логічний розвиток сюжетної лінії твору, і водночас характеризує ремісника:

«-А чи бачив ти,  як шевчик шкіру в воді мочить,

-Ой так, брате, ой так, так шкіру в воді мочить.

.................................................................................

-А чи бачив ти,  як шевчик у свято танцює ?»

Хороводні пісні, що супроводять обряди є хоровими. Виконання їх повязане з відповідними рухами, жестами і мімікою. Пісні здебільшого одноголосні і складаються з протяжного заспіву ( або без нього ) і швидкого танцювального приспіву.

Часто розвиток  сюжетної лінії в хороводі здійснюється на основі діалогу, а в тексті часто повторюються слова («...Подоляночка, молодесенька»), а змінюються ті слова, які підкреслюють суть того чи іншого моменту. Використовуються повторення та діалогічність в хороводах - танцях «Бондар», «Коваль», «Мак».

В хороводах на побутову тематику відображаються в, основному, відносини української патріархайної сімї, де за старих часів всякого утиску і поневірянь зазнавали жінки. («Перепілка» ...).

У текстах хороводів на побутові теми відбито гумор українського народу, дотепно висміюються ледарі, які ухиляються від важкої праці, вдаючи хворих. Також зустрічаються хороводи, в яких дотепно висміюються  старі парубки, і під час виконання таких хороводів вони перетворюються в діалог-жарт.

Значне місце посідає в текстах хороводів тема кохання: «Король», «Перепілко, вже козаченкі йдуть»

У текстах деяких хороводів основною темою є повадки птахів і тварин: «Пташка», «Козлик».Є хороводи в яких змальовуються патріотичні почуття народу, рідна природа: «А вже весна», «Марена». У цій групі хороводів широко використовується реквізит: опудало, вогнище, гільце.

Людина з її почуттями змальовується в хороводах в алегоричному образі голубки, перепілки, горобчика, зайчика, а епітети підкреслюють ту чи іншу рису образу: ...-«Ой вийшло, вийшло три зіроньки ясних, три дівоньки красних».

 

Хореограія хороводів

 

Хореографічний малюнок хороводів зумовлюється текстом ( «Кривий танець»).

Якщо текст хороводу у вигляді діалогу, то виконавці поділяються:

- соліст-танцюрист у центрі кола;

Якщо текст у формі розповіді, то учасники водять хоровод без будь-якого розподілу на групи. Трудові процеси в хороводах розкриваються рухами та жестами за допомогою пантоміми та іллюстрації (: «Бондар», «Коваль», «Шевчик»).

За характером виконання хороводів, що відображають побут народу, їх можна розділити на дві групи: пантомімо-ілюстративні («Заінько», «Перепілка», «Ой Василю, Василино») та орнаментальні («Шум;», «Кривий танець», «Плету лісочку»).

Пантомимо-ілюстративні хороводи на трудову тематику і на сімейні відносини часто мають гумористичне забарвлення («Заїнько»).

Орнаментальні хороводи будуються на: гурті («Ой Василю («Василь»); лінії (ряд) («Плету, плету лісочку» ); півколі («Дружба»); одному або двох колах («Ой вийтеся огірочки»). Хоровод «Марена» має орнаментальні  малюнки та використовується реквізит.

Мелодії хороводів

 

Вони змістовні і емоціонально виразні. Разом з цим дуже прості і зручні для виконання. Заспівує або соліст, або всі учасники хороводу.

Ладово-інтонаційна природа ритмічна будова і форма мелодій хороводів значною мірою залежить від змісту і форми тексту та його викладу .

Хороводи на трудову тематику мають яскраво виражений мажорний або мінорний лад. Скажімо мелодія хороводу «Шевчик» дуже близька до мелодії танцю «Полька».

Метро-ритм і форми мелодії хороводів на трудові теми відповідають   нормам танцювальних мелодій взагалі, бо мають розмір 2/4 і квадратну структуру (6 або 12, 8 або 16) тактів, які утворюють закінчену форму вокального періоду. А період, в свою чергу, легко ділити на речення,  фрази і мотиви.

Різноманітні щодо ладово-інтонаційної будови метро-ритму і форми мелодії хороводів на побутову тематику. В них, крім мелодій, спільних з мелодіями хороводів на трудові теми, багато таких, що мають широкі за характером заспіви та швидкі танцювальні приспіви («Заінько», «Коваль», «Пташка»).

В хороводі «Король» заспів -  мінор, а приспів - мажор.

Буває й так, що заспів мінорного характеру логічно переходить у приспів мажорного характеру на основі відхилення в тональність мажорної домінанти («Заінько»).

Інші мелодії однопланові: «Пташка» - мажорна, проте протяжний заспів і швидкий приспів контрастують на основі зміни темпу та метро-ритму ( заспів 3/4 і 4/4, а приспів - 2/4).

Ладово-інтонаційна та метро-ритмічна контрастність заспівів і приспівів мелодій хороводів мають і деяке практичне значення для виконавців, бо допомагає їм легко запамятовувати мелодію, а також  орієнтуватися, коли і де слід підсилити спів пританцьовуванням.

Мелодії хороводів на побутову тематику відрізняються від мелодій хороводів на трудові теми також темпо-ритмом. Він буває у розмірі 2/4, 3/4, 3/2 ( «Пташка», «Візок», «Король», «Кривий танець»). Деякі з них, як  «Ой, гілля, гілочки», завдяки метро-ритмічній будові, набувають ознак, властивих мелодіям польських мазурок. Це  стосується і хороводів на іншу тематику – «А вже весна».

Мелодії хороводів відрізняються від мелодій інших груп і своєю формою, яка до певної міри має характер імпровізації. На форму мелодії впливає, також, мелодичний і говірковий речитатив («Плету, лісочку»). Вокальні періоди цих мелодій важко розбити на речення, фрази і мотиви. Форма вокального періоду в цих мелодіях залежить від ритмічної структури та обсягу тексту. Проте  метро-ритм цих речитативів чітко визначений і протягом усієї мелодії, як правило не змінюється. Ця особливість зумовлена з танцювальними рухами, які, співаючи, виконують учасники.

Отже, мелодіям хороводів на побутову тематику  властиве ладове і ритмічне багатство.

Хороводи – одна з найстаріших  форм народного  мистецтва взагалі і танцювального зокрема .

Хороводи використані в операх :

«Майська ніч» М. Римського-Корсакова,

«Утоплена»      М. Лисенка ;

у пєсах :

«Невольник» М. Кропивницького,

«Талан»         М. Кропивницького;

у балетах:

«Зима й  весна»       М.Лисенка,

«Пан Каньовський» М. Вериківського;

першому фортепіанному концерті  П.І.Чайковського;

танцювальних композиціях:

«Величальна»,

«Урожайна»,

«Святкова».

 

"Основи народно-сценічного танцю" (конспекти лекцій) В.С.Босий 

скачать dle 10.3фильмы бесплатно
Вернуться назад »
  • Автор: maxim
  • Просмотров: 5648
  • Комментариев: 0
Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.